Centro de Salud - Reisverslag uit El Torno, Bolivia van Evelyn, Nancy, Geert en Dilara - WaarBenJij.nu Centro de Salud - Reisverslag uit El Torno, Bolivia van Evelyn, Nancy, Geert en Dilara - WaarBenJij.nu

Centro de Salud

Door: Dilara

Blijf op de hoogte en volg Evelyn, Nancy, Geert en Dilara

25 November 2014 | Bolivia, El Torno

Ola amigos, amigas
Vorige week zijn we, Evelyn en ik, gaan kijken in de Centro de Salud (centrum voor de gezondheid) hier in Santa Rita. Dit is een klein centrum waar de lokale mensen komen voor bijv.. vacuna’s (vaccins) voor bijv.. tetanus en rabiës. Ook komen moeders met hun kinderen hierheen voor een maandelijkse opvolging van lengte en gewicht. Je kunt dit vergelijken met kind en gezin. In dit centrum is ook een kleine farmacia (apotheek) en odontologica (tandarts). De tandartsruimte was eigenlijk vergelijkbaar wat wij gewend zijn in Belgie maar kleiner en iets primitiever.
De verpleegkundige heeft ons de werking proberen uit te leggen omtrent de dossiers en het werk dat zij verrichten. Zo was er een oudere man die binnen kwam om zijn ‘’glucose te stabiliseren’’. Hij kreeg een glucose-infuus met vitaminen toegediend. De techniek voor het aanprikken van een infuus is hetzelfde als die wij kennen. Zij gebruiken alleen geen knelband, deze wordt vervangen door een handschoen die strak rond de arm word gebonden en is even effectief.
Niet veel later stopte er een schoolbus en werd er een meisje binnengedragen door een student. Ze was flauwgevallen en kreeg dadelijk zuurstof toegediend. De dokter besloot dat ze een infuus moest krijgen met vocht en elektrolyten. De reden dat zij was flauwgevallen was waarschijnlijk te wijten aan het feit dat ze de hele dag nog niks had gegeten, het te strakke uniform en de warmte op de bus. Over het algemeen worden de zorgen goed en hygiënisch toegediend. Enkel gebruiken ze geen handschoenen voor het aanprikken van een infuus.
De volgende dag zijn we mee mogen gaan met de ambulance (een jeep met een oude brancard en mogelijkheid voor het toedienen van zuurstof) naar een hoger gelegen dorpje. Het was een rit door een bergachtig gebied. De mensen hier zijn traditioneel gekleed en echt typisch is dat ze hun kleinere kinderen dragen in een typische Boliviaanse draagdoek.
Het medisch team organiseerde hier een anti parasieten campagne. Het was een kleine lagere school met 3 of 4 klasjes. Een voor een gingen we de klasjes af om tandenborstels en tandpasta uit te delen. Alle kinderen kregen een pilletje tegen parasieten en er werd voorlichting gegeven over mondhygiëne en preventie voor parasieten. Ondertussen waren een aantal dorpelingen bezig om een tafeltje voor de dokter te voorzien. Een aantal oudere dorpelingen kwamen op ‘’consult’’ bij de dokter en kregen medicatie voor hun aandoeningen. De hulp was volledig gratis waar we wel versteld van stonden. Wat ons ook is opgevallen is dat de mensen op kijken naar het medisch team, de kinderen staan bijna te springen van blijdschap bij aankomst en nemen maar al te graag dat pilletje in.
Wanneer het werk er in dit dorp op zat zijn we naar een ander kleiner schooltje gereden om hier hetzelfde te doen. Bijkomend werden hier ook nog vacuna’s toegediend.
We vinden dat de kinderen erg creatief zijn met de middelen die voor handen zijn. Zo maken ze bijvoorbeeld bloempotjes en auto’s uit lege cola flessen. Het zijn echte kunstwerkjes.

Muy atentamente,

Evelyn en Dilara