Nancy's cabana C - Reisverslag uit El Torno, Bolivia van Evelyn, Nancy, Geert en Dilara - WaarBenJij.nu Nancy's cabana C - Reisverslag uit El Torno, Bolivia van Evelyn, Nancy, Geert en Dilara - WaarBenJij.nu

Nancy's cabana C

Door: Nancy

Blijf op de hoogte en volg Evelyn, Nancy, Geert en Dilara

25 November 2014 | Bolivia, El Torno

In mijn cabana (huisje) zijn jonge meisjes waarvan de leeftijd zich situeert tussen de 11 en de 13 jaar. De meisjes hebben overdag vier uurtjes school en voor de rest zie je ze heel de dag door poetsen, hun kleren met de hand wassen, broodjes bakken enz. Deze meisjes houden van dezelfde dingen als de meisjes bij ons zoals make-up, hun haren doen enz. Maar ze hebben er vaak gewoon niet de mogelijkheden voor. Zo was er een moment dat ik mijn kleren met de hand ging wassen. Door gebrek aan zeep heb ik shampoo gebruikt. De kinderen waren erg onder de indruk van de goede geur en vroegen of ik hun haar wou wassen met deze shampoo. Het was erg vreemd om te zien hoe enthousiast deze kinderen konden zijn met zo iets simpel als een goed ruikende shampoo.
In mijn cabana is de inrichting vrij sober. Er staat kast met boeken en een ouderwetse tv in de leefruimte zonder een zetel of dergelijke. In de avond rollen de kinderen matjes uit en gaan ze op de grond tv kijken. Meestal zijn het Koreaanse films of musicals. Hier zijn ze erg gek van. In de eetruimte staan simpele houten tafels en stoelen. Tegen de muren hangen geen tekeningen of dergelijke zodat je zou zeggen dat dit een plaats is waar kinderen verblijven. In mijn eerste week heb ik dan ook kleine kunstprojecten gedaan om het wat gezelliger te maken voor de kinderen in hun cabana. Mijn bedoeling was wel dat ze er ook iets voor moesten doen om ook het samenwerken te stimuleren. Zo had ik het idee om hun een boom te laten schilderen. De bedoeling was dat ze in de takken van de boom hun handafdruk in verf achterlieten. De kinderen waren zo enthousiast over dit idee dat ze me kwamen opzoeken in mijn cabana om te vragen wanneer we er mee zouden starten. Dit laat nogmaals zien met hoe weinig deze kinderen content kunnen zijn.
Ondertussen ben ik ook gestart met Engelse les te geven. Dit geeft mij de kans om mijn Spaans beter onder de knie te krijgen en voor hun is het een plus als ze deze taal leren. Je merkt dat ze dit ook echt willen leren. Ze zijn erg leergierig maar het niveau op gebied van lezen en schrijven ligt over het algemeen erg laag. Toch hoop ik ook hier iets aan te kunnen bijdragen.
Op medisch gebied ben ik naar het Centro de Salud geweest bij ons in Santa Rita. Het was erg rustig op het moment dat ik daar was. De details van de medische post kan je terug vinden in de vorige blog. Omdat het deze dag zo rustig was werden ik en Dilara uitgenodigd om de volgende dag met de ambulance de bergen in te gaan. Dit heb ik ‘s morgens spijtig genoeg moeten afblazen omdat ik me ziek voelde van iets wat ik gegeten had. Evelyn heeft mijn plaats ingenomen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, El Torno

Evelyn, Nancy, Geert en Dilara

Actief sinds 19 Okt. 2014
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 7561

Voorgaande reizen:

12 November 2014 - 10 December 2014

Stage in Bolivia

Landen bezocht: